Ja, best een gewaagde koptekst en misschien krijg ik nu wel boze reacties van SEO specialisten die me (terecht) veroordelen voor zo'n uitspraak. Alleen, content marketing - of het schrijven van kwalitatief goede content voor online platforms - wordt steeds belangrijker voor het succes van een bedrijf.
De meeste mensen hebben wel gehoord over de Google updates en kennen de angstaanjagende termen als "mobilegeddon" of mysterieuze algoritme updates van
Google. Overal op het internet valt er wel iets over te lezen over hoe Google de laatste tijd omgaat met het presenteren van de rankings van websites.
Panda is een bekende kreet bij Google kenners, deze is onlangs opnieuw bijgewerkt, waardoor veel mensen in paniek raakten bij de gedachte dat hun
zoekmachinerankings in gevaar komen.
Hoe werkt de Google ranking van mijn bedrijf?
Updates voor Google's zoekalgoritmen zijn niet nieuw. De zoekmachine gigant is in een constant gevecht verwikkeld met degenen die proberen het systeem
te misleiden en er zijn in dit jaar alleen al meerdere updates geweest.
Toen Panda voor het eerst op het toneel verscheen, had het een grote invloed op de manier waarop een aantal grote websites verscheen in Google-zoekopdrachten.
Ook de laatste reeks van updates is weer een bron van zorg over hoe het die sites zal vergaan nadat het geleidelijk is uitgerold.
Google is berucht om de geheimzinnigheid rond hun updates, maar uit de huidige gegevens blijkt dat de laatste wijzigingen goed nieuws zijn voor diegenen
die hebben geïnvesteerd in content marketing strategieën.
Content marketing
Content marketing gaat over het maken van blogs, artikelen, video's, social media updates, etc die worden gevonden door Google wanneer mensen zoeken naar
kernbegrippen. Door het creëren van vers materiaal dat wordt gedeeld, becommentarieerd en besproken, begin je hoger te scoren, meer traffic te genereren
naar je website en meer klanten te krijgen.
Het goede nieuws is dat Google van inhoud houdt en deze laatste update is volledig gericht op de vermelding van content van hoogwaardige kwaliteit.
Hieronder volgen een paar tips voor het omgaan met de Panda update, en als het goed is zul je deze gaan waarderen.
Maak kwalitatief hoogwaardige inhoud voor Google
Zoals gezegd, Google is op jacht naar kwalitatief hoogwaardige inhoud. Ongeveer 1,2 miljard mensen gebruiken Google maandelijks en de zoekmachine-gigant
wil ervoor zorgen dat ze precies krijgen wat ze willen. De manier waarop mensen gebruik maken van Google heeft zich ontwikkeld en de meesten typen
uitgebreid hun vragen in - "long-tail zoekopdrachten" - in plaats van losse woorden, omdat dit voor een veel meer gericht resultaat zorgt.
Als gevolg hiervan is het Google zoekalgoritme voor die inhoud niet alleen beste antwoord op deze vraag, maar blijkt ook een zeer nuttig hulpmiddel
te zijn. Alle inhoud die je produceert moet niet alleen antwoord op de vraag geven, maar moet ook goed geschreven, goed onderbouwd en een verantwoording
bevatten met de belangrijkste voorbeelden en links naar andere content.
Goede online content of blogs geven inzichten en ervaringen en betrekken de lezer vanaf het begin bij het onderwerp. Als mensen op je inhoud klikken,
de tijd nemen voor het lezen en links bezoeken, dat vervolgens weer gaan delen via andere kanalen, zal Google zien dat het om een stukje kwaliteit
gaat.
Het draait dus allemaal om de kwaliteit van het schrijven - gewoon werken aan het bieden van een prettige leeservaring.
Wees niet bang om Lange blogs maken
Tot nu toe was het de regel om online content tussen de 600-800 woorden te maken. Dat is nu ook aan het veranderen en de algemene gedachte is dat blogs
rond de 1200 woorden mogen zijn. Onderzoek wijst uit dat ook blogs van meer dan 2000 woorden goed presteren.
Uiteraard hebben langere blogs meer verwijzingen naar de oorspronkelijke zoekterm en beschikken over meer zoekwoorden, maar ze worden ook gezien als
veel uitgebreider en geven een grotere kans op een compleet en evenwichtig antwoord op de oorspronkelijke gebruikersvraag.
Door langere teksten te schrijven, bouw je meer bewijs en verantwoording van je adviezen, deel je meer ervaringen en dat toont aan dat je inhoud accuraat
en goed onderzocht is.
Proppen met zoektermen; niet doen
Ga niet overvloedig zoekwoorden in de inhoud proppen - gebruik synoniemen.
De update boycot mensen die slechte inhoud schrijven, auteurs die overal trefwoorden inproppen om te zorgen dat ze worden gevonden door Google.
Sinds een tijdje word je gestraft als je herhaaldelijk dezelfde woorden en zinnen gebruikt. Daarentegen word je beloond als je streeft naar ouderwetse
teksten die goed leesbaar zijn.
Als je schrijft over een niche onderwerp is het onvermijdelijk om dezelfde termen steeds te noemen. Echter, als je een zoekterm noemt in de eerste
zin of paragraaf, gebruik dan een variant daarop in de volgende. De nieuwe updates herkennen deze synoniemen als een teken van een kwaliteit en de
auteur wordt beloond met een hogere ranking.
Maak je website mobiele vriendelijk
Mobiele telefoons en sociale media zijn misschien wel de oorzaak van het "mobilegeddon". Google beoordeelt nu de mobiel-vriendelijkheid van een website
en verwerkt dat in de rankings.
Als je website niet is geoptimaliseerd voor weergave op een mobiele telefoon, word je bestraft. Het goede nieuws is dat deze update langzaam wordt
uitgerold, zodat bedrijven nog wat tijd hebben om te handelen.
Wat ook belangrijk is in deze update is dat het nuttig is om de teksten mobiel-vriendelijk te schrijven. Belangrijkste teksten in krantenkoppen verwerken.
Kortom, zorg ervoor dat je belangrijke inhoud aan de bovenkant zichtbaar is, zodat mensen niet hoeven te scrollen om het te vinden, met inbegrip van
een call-to-action in de tekst.
Maak je content marketing visueel
Visuele content zoals video's, foto's en infographics zijn een enorm belangrijk onderdeel van de content marketing mix. Daar wordt het meest op geklikt
in sociale media en vormen nu meer dan de helft van de zoekresultaten van Google.
Klanten worden direct aangetrokken tot visuele inhoud en het is een enorm krachtig medium, is prikkelender en stimuleert mensen actie te ondernemen.
Het kritische element van elke visuele weergave is de titel. Dit moet onder meer de trefwoorden bevatten om te zorgen dat het wordt gevonden door
Google. In het geval van YouTube, zorg ervoor dat je het vooraan in de 100-tekens van de titel plaatst.
Niet richten op SEO - focus op de eindgebruiker
Pas op voor over-optimalisatie! Elke Google update zorgt dat de eindgebruiker de meest relevante en behulpzaam resultaten te zien krijgt. SEO is nog steeds
enorm belangrijk en gebruik van zoekwoorden blijft van cruciaal belang om gevonden te worden. Het creëren van inhoud van hoge kwaliteit die de lezer
inspireert geeft Google een reden om je hoger in de ranking te plaatsen.
Dus niet geobsedeerd met zoekwoorden en backlinks werken. Ga bij jezelf na welke vragen je klanten hebben geef de antwoorden in je website en blog - inhoud moet helpen bij het oplossen van problemen, hoe uitgebreider en nauwkeuriger, hoe beter.
Geef je klanten precies wat ze nodig hebben, waardoor het vertrouwen en de loyaliteit groeit. Je rankings in Google groeien dan mee.