Internet-marketing-groeitips

In 6 stappen naar een Content Strategie

Gert Dobbenberg - Wednesday, September 30, 2015

Elke vorm van Content Marketing heeft een Content Marketing strategie nodig. Zelfs als je er al een hebt kun je hem verbeteren. In 2015 is gewone inhoud niet genoeg. Het komt er zelfs op neer dat het creëren van content zonder duidelijk doel of zonder waarde je bedrijf kan schaden.

Je wilt inhoud die je doelgroep interessant vindt om daarmee waarde voor je bedrijf te creëren. Daarvoor heb je een duidelijk omschreven strategie nodig die rekening houdt met je behoeften, wensen en vaardigheden. Dan zul je de content gemakkelijker, sneller en goedkoper weten te maken. 

Met een strategie kun je een content plan maken en vanaf dat moment kun je het delegeren. Een ogenschijnlijk ingewikkelde campagne wordt dan een simpele en overzichtelijke operatie.

1. Bepaal je doelstellingen

Het is belangrijk om duidelijke doelstellingen voor je Content Marketing te bepalen. Vermijd het produceren van inhoud, omdat je denkt dat je dat zou moeten. Alle inhoud moet een bedoeling hebben. 

Een paar voorbeelden:

  • Lead Generatie
  • Reeks verwijzingen naar je website
  • Merkbewustzijn
  • Informatieve waarde

Als je eenmaal hebt besloten wat je precies wilt, splits je belangrijkste doelstelling dan op in beheersbare doelen. Streef niet direct naar verkeer of likes, die zijn een indicator van hoe succesvol een enkel stuk content is, maar niet hoe succesvol een campagne is. Met uitzondering misschien van 'Brand Awareness'. 

Je komt hier op het punt waar je moet nadenken over welke uitdagingen je tegenkomt en hoe je die wilt overwinnen. Denk aan je unieke propositie en hoe de content past bij je bedrijfsdoel.

2. Ken je Persona's

Dit heeft te maken met de vraag waarom je de inhoud maakt. Het doel van Content Marketing is om je doelgroep te enthousiasmeren en op te leiden. Dat betekent dat je inhoud afgestemd moet zijn op je klanten. Goed uitgewerkte persona's helpen je boodschap aan te scherpen. Doe marktonderzoek om erachter te komen welke inhoud het beste werkt met je Persona's.

Denk goed na over je doelgroep en je klanten. Wat motiveert ze? Welke problemen komen ze dagelijks tegen? Hoe kun je hen helpen? Hoe communiceren ze ? Welke media gebruiken ze het meest? (Social Media, Blogs, Email, Websites etc)

(Download hier een artikel over hoe een diepgaand Persona onderzoek eruit ziet.)

3. Wat heb je al en wat kun je daarmee doen?

Bij het maken van je content marketing strategie bepaal je eerst welke middelen je al hebt. Baseer je strategie er niet op, maar houd in gedachten wat je kunt gebruiken. Vraag jezelf af of het is geschikt voor je doel, en kijk of het in de nieuwe strategie past. Zo niet, weg ermee.

Nu kom je op het punt om je eigen vaardigheden in te schatten. Als je al je video en artikelen uitbesteedt, houd dan dat in gedachten bij het plannen van je eigen content. Je wilt een brede variatie in content, dus ken je beperkingen. Tweederangs inhoud wil je niet publiceren.

Als het gaat om het maken van content wil je niet te pietluttig zijn. Je kunt je content in allerlei vormen aanbieden, soms met verrassende resultaten. Wees reflecterend en kritisch. Zorg ervoor dat je je op je doelgroep richt en niet iets neerzet voor jezelf of je team.


4. Plugins, Tools & CMS

Een Content Marketing campagne zonder hulp van technologie is onbegonnen werk. Er zijn een heleboel Content Management Systemen om uit te kiezen, afhankelijk van je behoeften. Hiermee kun je alles doen met betrekking tot je content marketing. Naast een CMS zijn er ook een groot aantal tools en plugins om je te helpen met Content Marketing.

Leer jezelf om te gaan met wat voorhanden is en hoe je het gebruikt. Het zal je leven een stuk gemakkelijker maken als het gaat om het uitvoeren van je Content Marketing Strategie.

5. Content Planning

Een vast schema met consistentie. Consistentie is het belangrijkst bij Content Marketing. Het hebben van een goed voorbereid schema maakt het leven makkelijker voor iedereen. Je weet wanneer alles klaar moet zijn. Je tekstschrijvers, redacteuren weten van tevoren wat er gedaan moet worden. Het is een gegeven dat er ook ad-hoc klussen bijkomen, maar zoveel mogelijk gepland houdt het leven simpel.

Bewaak alle belangrijke data in je content kalender. Vergeet niet de Feestdagen van gerelateerde content te voorzien op de juiste momenten.

Het kan lastig zijn om taken te delegeren als je niet gewend bent aan het werken met copywriters of andere uitbestede content creatie diensten. Maak eerst je schema, kijk daarna of je het aankunt zonder afbreuk te doen aan je andere werk. Zo niet, dan kun je nadenken over outsourcing of delegeren. Tijd is kostbaar, besteed het niet aan schrijven van ineffectieve webteksten.

6. Communiceer je Content Marketing Strategie Duidelijk

Als je gaat werken met anderen zul je duidelijk je strategie moeten overbrengben op je personeel en medewerkers. Het neerzetten van je visie is nog maar de helft. Deel je strategie met je team en het hele bedrijf. Met de kennis van hoe hun positie in het grotere geheel past kunnen de copywriters hun voordeel doen.


 

Wilt u ook 30% omzetgroei in 6 maanden tijd?

Internet blijft het belangrijkste ingredient voor groei in het bedrijfsleven. Met meer dan 10 jaar ervaring op het gebied van Internet Marketing helpen wij bedrijven grote groeicijfers te realiseren, ook in economisch mindere tijden. Wij kennen de geheimen van het internet en weten wat er voor nodig is om resultaat te behalen.  Neem contact met ons op voor een orienterend gesprek. 

Zaken doen met Internetbureau VitalBiz kost geen geld, maar betaalt zichzelf snel terug!

Like onze pagina op Facebook!

  • Home
  • Site Map
  • Copyright © 2004- All Rights Reserved.